18 Ağustos 2015 Salı

Picasso İle Yaşamak - Françoise Gİlot, Cartlon Lake * Yaz Okuma Şenliği 2015

Sevgili Pinuccia'nın düzenlediği 'Yaz Okuma Şenliği' okuma listeme buradan ulaşabilirsiniz.


Listenin 18. sırası: Avrupa edebiyatından üç kitap. Kitapların biri İngiliz, biri Fransız, biri Alman edebiyatından olmalı. Türk edebiyatı kapsam dışı.
Fransız edebiyatı kategorisinde bu kitabı okudum. 
Picasso kitabın basımını engellemeye çalışsa da başarılı olamamış.
İlk fırsatta filmini de izleyeceğim.


İngiliz edebiyatı kategorisinde okuduğum kitap:

Ev Erkeği - Ad Hudler 



PICASSO İLE YAŞAMAK
Yazarı: Françoise GILOT & Cartlon LAKE
Türü: Biyografi - Roman
Yayın Hakları: Hemen Kitap
www.hemenkitap.com
-   3. baskı: Eylül 2012
İngilizce'den çeviren: Özden Akbaş
-   404 sayfa


 Kitaptan Alıntılar;

        * Uyum beni hiç ilgilendirmez. Gerçeklik kelimenin tam anlamıyla paramparça edilmelidir. İnsanların unuttuğu her şeyin kendine özgü olduğudur. Doğa asla aynı şeyi iki defa üretmez. Bu yüzden büyük fark ilişkileri benim için önemlidir: büyük bir bedenin üstündeki küçücük bir kafa, küçük bir bedenin üstündeki kocaman bir kafa. Zihni alışık olmadığı bir yöne doğru çekip uyandırmak istiyorum.

        * Ona hayatında hiç resim yapmamış olsaydı muhtemelen bir filozof olacağını söyledim. Güldü. 'Ben küçükken annem bana 'Eğer asker olursan bir general olursun. Din adamı olursan papa olursun,' demişti. Bunun yerine ben ressam oldum ve Picasso oldum.

        * Resmin normalde resimlere bakmayan insanlarda bile bir şeyleri uyandırması gerektiğine inandım hep. Mesela Moliere'de en zeki adamı olduğu kadar hiçbir şey anlamayan adamı da güldürecek bir şeyler vardır. Shakspeare'de de aynı şekilde...

        * İnsanların büyük çoğunluğu yaratıcılık ruhundan acizdir.
  
        * Pablo çıkarı olmadan başkalarına yardım eden birisi değildi.

        * Değerli her şey -yaratıcılık, yeni bir fikir- yanında gölgesini de taşır. Aksi takdirde yalnızca hareketsizliğin durgunluğu kalır. ... Her pozitif değerin negatif bir bedeli vardır. Gördüğün her harika şeyin mutlaka korkunç bir boyutu da vardır. Einstein'ın dehası Hiroşima'ya çıkar.

        * ... 'İnsanlar tabii ki beni seviyor,' diye yakınmıştı. 'Ama tavukları sevdikleri gibi seviyorlar. Çünkü benden de besleniyorlar. ...'

        * Pablo... Danstan nefret etmekle kalmaz, dans etmenin utanç verici bir meşgale olduğunu düşünürdü.

        * Paul ve Nusch Mougins...
         Pablo ... Nusch ile kısa süreli bir ilişki de yaşamış ve Paul buna -kesin olarak- göz yummuştur...
         Pablo, 'Ama bu benim de ne kadar iyi bir arkadaş olduğumu gösterir,' dedi. 'Bunu yalnızca onu mutlu etmek için yaptım. Karısını sevmediğimi düşünmesini istemedim.'

* Çünkü her şair ve ressam antisosyal bir bireydir. Öyle olmak istediği için değil, başka türlü olamadığı için böyledir.

* Şaşırtmayı ve korkutulmayı bekliyorlar. ... Eğer canavar gülümserse hayal kırıklığına uğrarlar.

* ... çünkü tıpkısının aynısını isteselerdi, bir fotoğrafını basarlardı. Bir ressamdan resmini yapmasını istediklerine göre, ressamın yorumunu kabul etmeleri gerekirdi.

* Pablo en azından havanın sıcak olduğu zamanlarda bahçede ve evin içinde çıplak dolaşmamı isterdi. Hemen her gün plaja gittiğimiz için bronzlaşıyordum, ama bikiniyi çıkardığım zaman beyaz yerlerim kalmış oluyordu ve Pablo bunu hiç beğenmiyordu. Evde dışarı çıkıp girerken bikini bile giymezsem, bu hasarın kısa sürede onarılacağını düşünüyordu.
'... hiç nü görmeden resimlerini nasıl yapabilirim?' Zaman zaman gördüğünü söyledim. 'Gördüklerim yatay durumda oluyor. Eğer ayakta veya yürüyen bir nü çizmek istersem, bunun bana hiç faydası olmaz.

* ... oğlu Paulo fıtık ameliyatı oldu. Cerrah Doktor Blondin'di. Ameliyattan sonra Paulo damar tıkanıklığı geçirdi. Günlerce ölümle yaşam arasında gitti geldi. Blondin Midi'deki Pablo'ya bir telgraf gönderip Paulo'nun çok hasta olduğunu söyledi ve Paris'e çağırdı. Pablo gelmedi.


^-^ KEDİLER ^-^

        * O dönemde Picasso kuyruğu dimdik duran hamile kedi heykeli üzerinde çalışıyordu. ... Brassai ... kedinin kuyruğunu kırdı.

        * Aslında Tanrı da bir sanatçıdır. Zürafaları, filleri ve kedileri icat etmiştir.

        * ... kuş yakalayan bir kedinin olduğu hayali ve karamsa natürmortlar vardı.

        * ... bir deri bir kemik dolaşan çok sayıda kedi de olurdu. Köylülere kedilerin neden bu kadar zayıf olduğu sorulursa yalnızca çekirge ve kertenkele yediklerini, yuttuktan sonra midelerinde canlı kalan çekirge ve kertenkelelerin sürekli hareket edip kedilerin zayıflamasına neden olduğunu söylerdi. Ama gerçekte kedileri kimse beslemiyordu. Bu nedenle kediler geceleri dolaşıp kertenkele ararken baykuşlar da kedileri avlamaya çalışırdı.
         ... baykuşlar ve kediler arasında iki veya üç kavga görürdük.
         ... kedinin birine dalardı. Bazen kediyi pençeleriyle kavramayı başarır...

        * Bu insanları kedi yemekle...


- Yazım-Basım Hataları -

        * Sf/ 53
         ... ilk öneriyi sanıl silkeleyebilirim?

        * Sf/ 74
         Şu resmi veya bu resmi falanca kişinin yaptığını hiç kimsenin bilmesi gerekiyordu.

        * Sf/ 79
         Küçük meydan geçip sol taraftaki kapıya yöneldik.

        * Sf/ 93
         Dora Maar hakkın iki veya üç saat konuşmuş olmalıydık.

        * Sf/ 104
         ... yapılacak tel mantıklı, doğru dürüst hareketin...

        * Sf/ 108
         Ona çoğu zaman şeytan olduğunu düşündüğünü ve artık bundan emin olduğumu söyledim.

        * Sf/ 113
         Dora bana dönüp bakması ama Pablo'ya kendisini görmek istiyorsa...

        * Sf/ 114
         ... öğretmen ve sınıf başkası arasındaki bir tartışmayı...

        * Sf/ 119
         Eğer iki kişi birlikte yaşamaza bir aşamada...

        * Sf/ 182
         ... küçük yatla geçirdiği bir rahatsızlık...

        * Sf/ 189
         ... onu görme şanlarının çok zayıf olduğunu...

        * Sf/ 222
         ... birlikte oturum muhabbet edebileceğimiz...

        * Sf/ 245
         Bana özel dikilesi lazım.

        * Sf/ 247
         Bunu ban sen yapıyorsun...

        * Sf/ 267
         ... mücevherlerinin çalışması, onları kimin çaldığı...

        * Sf/ 269
         ... ağzında bir alkım üzün tutan Bacchus heykeli...

        * Sf/ 294
         ... Milano kumrusu de...

        * Sf/ 361
         Hatalı sayfa basımı...

        * Sf/ 383
         ... resimlerindeki 'yüz' olmaya hevesin yoktu.

                                                       Okuduğum tarih: Ağustos 2015


Yazar Hakkında Bilgi=  https://en.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7oise_Gilot

http://www.francoisegilot.com/


https://tr.wikipedia.org/wiki/Pablo_Picasso
http://www.pablopicasso.org/
http://www.picasso.com/


ARKA KAPAK –

Zamanımı anladım ve çağdaşlarımın ahmaklığını, kibirlerini, hırslarını, sömürdüm. Bu benim itirafım, acı bir itiraf, görünebileceğinden daha acı verici. Ama en azından ve en sonunda dürüst olma gibi değeri var.

...

Gerçeklik nedir?... Gerçeklik var olmaz… Gerçeklik yoktur… Gerçeklik yalandır. Hepimiz biliriz ki, sanat gerçeklik değildir.
Pablo Picasso

...

Tual, renk, metal, seramikler. Bu yüzyılın önde gelen ressamı, hepsine hakimdir. Fakat, efsanevi Pablo Ficasso'nun öbür tutkusuna ne olacak? Zekâsı, romantizme engel mi olacak? Beyaz perdeye aktarılırken Anthony Hopkins'in başrolünde oynadığı ve beğeni toplayan bu kitapta; 20. Yüzyılın dehası olarak kabul edilen Picasso'nun sanatını, sanata ve dünyaya bakışını, hayatını ve aşklarını bulacaksınız..


Okuma şenliği defterime buradan bakabilirsiniz. 


Okuma listem için oluşturduğum defterime ise şuradan bakabilirsiniz:)


Keyifli okumalar...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder