3 Aralık 2017 Pazar

Yaşamak Güzel Şey Be Kardeşim - Nazım Hikmet

Şiir dendi mi en çok Nazım severim ♡ Bendeki Nazım sevdasını da bilen bilir zaten 
Tiyatro metinlerini ve mektuplarını okumayı da severim. 
İlk kez bir romanını okudum. Hayatından, deneyimlerinden izler taşıyan kısacık bir roman. Ancak bu kadar zorlanarak okuyacağıma kırk yıl düşünsem ihtimal vermezdim. Alıştığım büyülü dili, akıcılığı, şiirselliği bulamadım satırlarda ve satır aralarında... Tabii Nazım Hikmet olduğu için bunca büyük beklentim. Ve Nazım Hikmet'i bunca çok sevdiğim için ♡



Nazım Hikmet paylaşımlarım:

Memleketimden İnsan Manzaraları - Nazım Hikmet

YAŞAMAK GÜZEL ŞEY BE KARDEŞİM
Yazarı: Nazım Hikmet
Türü: Roman
Yayın Hakları: Adam Yayınları
-   1. Basım: Mayıs 1990 - 13. Basım: Şubat 1999
Kapak Tasarımı: Aydın Ülken

-   161 sayfa


 Kitaptan Alıntılar;

       * Kürt isyanı patlak verince, 'Bu öyle basit eşkiya hareketi değildi,' diye bir biz yazdık. 'Kürt beylerinin, şeyhlerinin toprağını Kürt köylüsüne hemen dağıtmalı,' dedik. 'Bu işte İngilizlerin, halifecilerin parmağı varsa, bu parmak kökünden ancak böyle kesilir,' dedik. 'Kürt halkıyla Türk halkının arasına kan girmemeli,' dedik. Dedik oğlu dedik. Dedik de ne oldu?

       * Kastamonu'da İstiklal Mahkemesi bir adamı gözümün önünde on beş yıla mahkum etti. Adamın kılık kıyafetine bakarsan yarı kasabalı, yarı köylü. Rakı çekmiş imbikten. Anadolu'da içki yasağı var.

        * Yıkanmayı sevmez, benim gibi, yani pek sevmez.

        * Biliyor musun be kardeşim, dedi, şairler bu marşı 'On yılda on beş milyon er yarattık' diye yazmışlar. Ama, sonra, bir de bakmışlar ki, 2on beş milyon er', 'on beş milyoner' oluyor okununca, anladın mı, değiştirmişler, 'on beş milyon genç' yapmışlar.

        * - Şu Türk oğullarından Ermenilerin çekmediği mi kaldı? Kıyma kıyar gibi doğradınız bizi.
         - Ben yoktum sizi doğrayanlar arasında.
         - Yalnız sen değil, işin aslına bakarsan, ellerine bıçak verilen Türk köylüsü de yoktu, o bıçakla kestiler, ama yoktular. İşin doğrusu bu. (...)
         - Ne de olsa, halkımın alnına sürülen kara leke.
       

^-^ KEDİLER ^-^

        * - Bana bir kedi yap... Kedilere bayılırım. Ama beceremiyor bir türlü. Kedi yapmasını bilmiyor.
         - Kedini bana getir, yağlı boyasını yapatım...
         - Kedim yok ki...
         - Öyleyse aklımdan yaparım. Koskoca bir Ankara kedisi...

        * Akşamüstü oturmuş, kedi resmi yapıyorum.

        * Çamurla heykel yapmaya çalıştı. ... Bir kedi. Olmadı.

        * Ya on, ya on yedinci kedi resmini yapıyorum.

        * Kedi resmini beğendi.
         - Ama yeter artık, odamda kedilerden dönecek yer kalmadı, biliyorsun.

        * - Kediler kimi insanı görür görmez sever, kimisini...
         - Sen kedi değilsin.

        * Bir gazete kağıdına kedi resmi yapıyor.


- Yazım-Basım Hataları-

        * Sf/ 83
         ... var  :  'Tilkiler...

        * Sf/ 125
         ... dalınca  :  'Çıkın...

        * Sf/ 140
         ... insan  ,  yani...

         Yıkandık   .

                                                        Temmuz 2017


ARKA KAPAK –

Nazım Hikmet'in çok güç koşullarda korunmuş, elden ele geçmiş, bazıları sağlığında basılamamış, bazıları özen gösterilmeden basılmış olan yapıtları, bu işe gönül vermiş eleştirmenlerin çabalarıyla, içerde ve dışarda, yıllardır derlenip toparlanmaya çalışılmış, ama çeşitli nedenlerden kaynaklanan yanlışların, karışıklıkların, tutarsızlıkların bir türlü önü alınamamıştır.
Şimdi Adam Yayınları size Nazım Hikmet'in yepyeni bir toplu yapıtlar derlemesini sunuyor.
Bu yolda daha önce yapılan bütün olumlu çalışmalar, Nazım Hikmet'in kitaplarının ilk basımları, arkasında bıraktığı müsveddeler -mekanik yaklaşımlara düşmeden, durumlara, türlere göre ayrı değerlendirmelere gidilerek- büyük bir özen ve duyarlıkla yeniden gözden geçirilmiş, konunun uzmanı eleştirmenlerin özverili katkıları ve ortak çabalarıyla, sanatçının özellikleri, kendine özgü kullanımları gölgelenmeden, yanlışların düzeltilmesi, karışıklıkların, tutarsızlıkların giderilmesi sağlanmıştır.


Defterimden...


Keyifli okumalarınız olsun ^-^


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder